söndag 8 juni 2014

Om abort som en mänsklig rättighet och kraften som ryms i en virknål

I år fyller den svenska aborträtten 40 år. Jag tillhör en generation som alltid har kunnat ta den för given. Jag har aldrig behövt försvara den - och det tog mig många år att förstå vilken fundamental del av kvinnors rättigheter som den faktiskt utgör.

Under 2013 startades RFSU:s nationella aborträttsnätverk och för mig har det varit en otrolig källa till både kunskap och styrka.

Kunskap, för att jag aldrig har fått träna ordentligt på aborträttsargumenten utanför högstadiets iscensatta debatter (där abortfrågan snabbt avhandlades tillsammans med kärnkraft och dödshjälp).

Styrka, för att det alltid är stärkande att existera i ett sammanhang där den gemensamma visionen och drivkraften är en jämställd värld.

Det första projektet jag deltog i med aborträttsnätverket var kampanjen ”Virka för liv”. På orter runtom i Sverige ordnade vi träffar där vi virkade livmödrar att sälja till förmån för Musikhjälpen, vars tema var ”alla tjejers rätt att överleva sin graviditet”.

En av anledningarna till att vi valde att just virka livmödrar var att virknålen är symbolisk. Den har används – och används fortfarande – som ett av många verktyg när kvinnor inte har något annat val än att utföra aborter på sig själva.

Många går sönder.

Jag visste allt det här. Jag visste om virknålens historia och jag visste hur många kvinnor som dör varje år till följd av osäkra aborter (47 000). Ändå var det något som hände i mig vid vår första virkträff i Malmö, när jag höll i nålen och min kompis sa: ”tänk vad desperat man måste vara för att köra upp den här mellan benen”.

Jag får fysiskt ont i kroppen bara av att skriva det. Och alla ni som inte är övertygade om att abort måste vara en mänsklig rättighet, till er vill jag säga: ta upp en virknål, håll i den och föreställ dig att du lever i ett samhälle där det inte finns någon annan utväg.

Aborträtten handlar om liv och död. Den handlar om rätten att bestämma över sin egen kropp och friheten att kunna välja. Den handlar om lagar och regler, men också om normer som skuldbelägger även de kvinnor som har tillgång till, och utnyttjar, den fria aborten.

I år fyller den svenska aborträtten 40 år, men i Sverige, och över hela Europa, finns politiska partier och konservativa aktörer som vill inskränka på den och i vissa fall förbjuda aborter helt.

Jag engagerar mig i aborträttsnätverket för att jag vill fortsätta vara del av en generation som ser aborträtten som självklar – och för att generationer efter mig ska kunna virka livmödrar och tänka att det var ju evigheter sedan virknålen användes till någonting annat än att laga. 

Annabel Merkel

För att få mer information om RFSU:s nationella aborträttsnätverk och hur du kan engagera dig, skicka ett mail till abortratt@rfsu.se.

http://www.rfsu.se/Sex-och-politik/Fokus-SRHR/Ratten-till-abort/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar