fredag 6 juni 2014

Feminismens viktiga frågor: Bejaka kvinnors sexuella kraft

I den bästa av världar skulle feminismen inte behövas. Allas lika värde skulle redan vara ett faktum och någon kanske skulle minnas en tid då kvinnor fick kämpa för lika lön för lika arbete eller rätten till sin sexualitet.

Riktningen är utstakad och jag ser att en avgörande ingrediens för ett jämställt samhälle är kärlek. Eller uttryckt på ett annat sätt: Vi behöver gå mot ett samhälle som inte längre präglas av rädsla.

Jag brukar säga att kärlek är svaret på alla frågor. För jag menar att det är där det börjar. Det börjar djupt inne i våra hjärtan, i insikten om att vi duger som vi är. När jag gillar mig själv, kan jag gilla andra. När jag är mindre rädd för vad andra ska tycka och tänka, då vågar jag också ta mer plats. När jag ser att fler vågar tala om kärlek, så känner jag att vågen är i rullning.

Den kärlek jag talar om är både bildlig och bokstavlig. Låt mig börja med den bokstavliga. Jag menar att en stor hämmande faktor för kvinnor är att vår sexualitet fortfarande förtrycks och skambeläggs. Jag menar att förtrycket av kvinnors sexualitet genom tiderna har använts medvetet för att hålla oss nere, för att vi inte ska komma i kontakt med vår kreativitet och framåtanda.

Jag menar att kvinnor skulle må så mycket bättre, och kunna göra så mycket mer för sig själva, sina närmaste och för världen, om de är i kontakt med sin sexuella energi. Alltså om det är okej, ja till och med påbjudet av njuta.

Ny forskning visar starka kopplingar mellan kvinnans möjligheter att njuta och kreativitet (Källa: Forskning som redovisas i Naomi Wolfs bok Vagina – a new biography)
Den bildliga handlar om att handla i kärlek, handla i medkänsla, handla i omsorg om sig själv, sina närmaste och världen. Den som tycker om sig själv kan sprida den känslan vidare till andra. Ju tryggare en människa är i sig själv, desto färre motiv att försöka få godkänt av andra, att söka bekräftelse hos andra, att skaffa status genom konsumtion. Jag tror att den som är trygg i sig själv och vill sprida kärlek till världen också lever på ett hållbarare sätt.
Jag menar på allvar att allt vi känner, gör och tänker spelar roll. Var och en av oss har betydelse. Våra val i vardagen spelar roll och när vi inser att kärleken är det viktigaste, så kommer det att leda till färre konflikter, klimatsmartare livsval och en större omsorg om varandra och om själva jordklotet.

Jag anser att feminismens viktigaste fråga är att gynna kärleken, att feminismen omfattar hela människan och vår rätt att vara oss själva, vår rätt att ta vår plats i våra liv och i världen och att njuta på egna villkor. I en värld där människor vågar älska, både bildligen och bokstavligen uppstår fred, det finns inte längre någon anledning att kriga mellan kön, mellan yrken, mellan nationer eller på Moder Jords bekostnad.

Vad skulle hända i ett samhälle där vi alla vågar leva vår kärleksfulla potential? Det blir den bästa av världar. Och jag drar mitt strå till stacken för att vi ska komma dit.

Charlotte Rudenstam är (Malmömbaserad) inspiratör, författare och coach.
Hon har bland annat skrivit böckerna ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft” och ”100% Charlotte – Ta ditt inre ledarskap”. Hon bloggar dagligen om lusten, livet och sexualiteten på lustochliv.blogspot.se  2014 känner hon att det äntligen är meningsfullt att rösta – och röstar feministiskt.

http://lustochliv.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar