fredag 23 maj 2014

Stafettpinnen är vår - nu fortsätter vi kampen!

När jag blev vald till att stå med på vallistorna för F! Skåne så fick jag ett längre mess från min mamma. Hon skrev:

"Tänkte på en sak. Det är helt fantastiskt att du överhuvudtaget får möjlighet att stå på en vallista till landstingsval. Min mormors mamma födde 17 barn och dog i barnsäng på grund av bristande mödravård och fattigdom. Min mormor födde sju barn och kämpade hela livet för att kunna ge sina barn en trygg och bra uppväxt oavsett kön. Min moster tvångssteriliserades på femtiotalet för att hon diagnosticerades som 'sinnesslö'. Min mamma fick börja jobba när hon var femton år och var ensamstående mamma med allt vad det innebar av oro och pengabrist. Jag har trots bristande ekonomi givits möjlighet att studera och du står på VALLISTAN till region Skåne!!!! Så många kvinnor som kämpat innan oss för att ge oss möjligheter. Det är dags att ta över stafettpinnen och flytta fram gränserna ytterligare. Luv"

Och sen har vi min mamma, födde mig och min lillebror när hon var väldigt ung. har kämpat var dag i livet för att vi skulle få en trygg uppväxt och att det alltid skulle stå mat på bordet men har trots detta alltid känt sig otillräcklig och känt ånger för att vi aldrig fick en "riktig" uppväxt. Hon jobbade till slut sönder sig och blev senare diagnosticerad med borderline. Arbetsskador som ett brutet ben, krånglig rygg m.m. går att behandla och tas ofta på allvar. "Här har mannen knegat för sin familj och så händer det här?!?. Han kanske till och med får ersättning för det som hänt.

Det psykologiska är svårare att "ta på" och säga att en ej kan komma till jobbet pga depression eller få sjukledigt på grund av en psykisk sjukdom är inte lika lätt. Varför? För att det är arbetsskador som oftast drabbar kvinnor. Så därför handlar det ej bara om klass. Arbetarklassen består ej bara av vita män, utan även kvinnor. Hens, bisexuella, transexuella, flator, bögar, funktionsnedsatta, rasifierade m.m. Klasskampen handlar ej bara om klass. Och det behövs fler perspektiv, förtryckande strukturer finns i alla skikt och att vara en arbetarklass cis-man är lättare än att vara en arbetarklassens tvåbarnsmamma.

Feminismen behöver vara intersektionell för att inkludera alla. Vi måste integrera alla perspektiv för att skapa ett samhälle där alla har samma förutsättningar. F! förespråkar en intersektionell feminism, vilket inget annat parti i dagsläget gör. Jag ser F! som vår räddning i detta patriarkala mörker. Det händer nu!

1 maj tal av Felicia Piltz. Hon kandiderar till regionfullmäktige i Skåne för Feministiskt Initiativ






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar