tisdag 20 maj 2014

”Jag vill höja min självkänsla!”

Jag har mött hundratals tjejer som uttrycker samma sak. De är inga offer för de söker upprättelse mot ett samhälle som hela tiden påvisar dem att de skall tro allt annat om sig själva än att de duger. De har påverkats av alla normer, budskap, dolda och synliga, och tryckts ner i skorna, men de vägrar att stanna där. Varför? För de mår för jävla dåligt av att stanna där.

Mitt namn är Johanna Salama. Jag är utbildad socionom och har under många år arbetat med unga tjejer både i förebyggande och behandlande syfte. B la startade och drev jag United Sisters, Fryshuset i Malmö under fem år och förra året startade jag FreeZone som jag idag driver. Båda verksamheterna har som fokus att stärka självkänslan hos unga tjejer i åldern 13-20. Detta görs både i grupp och enskilt med hjälp av samtal och aktiva övningar. Jag kommer att gästblogga denna vecka med syfte att synliggöra hur tjejernas livssituation ser ut med fokus på deras självkänsla och känslan av rätten till det egna livet.

I stort sett alla jag möter i mitt arbete påverkas negativt av de normer som råder om hur en tjej skall vara. De förväntas vara smarta och duktiga i skolan, men inte pluggisar. Sexiga, men inte sexuella. Snälla, men inte mesiga. De skall stå upp för sig själva, men inte vara kaxiga. De skall se bra ut, men inte för bra så att de anses vara stroppiga och utseendefixerade. Det är HELT omöjligt att leva upp till alla dessa förväntningar och det är inte ens önskvärt. Det är inte konstigt att så många mår dåligt. För vem skulle kunna gå på den kniveggen utan att tippa över åt något håll?

Med en god självkänsla skapas goda förutsättningar för ett gott liv. Vi kan inte alltid råda över omständigheterna runt oss, men vi kan bättre hantera dem med en god självkänsla. En låg självkänsla ökar risken för destruktiva beteenden och relationer, vilket skadar självkänslan ytterligare och påverkar vår psykiska och fysiska hälsa. Det blir en negativ spiral.

Självkänsla är ens känsla av sig själv, dvs hur en ser på sig själv och tycker om sig själv som person. Det handlar om det inre medan självförtroende handlar om det yttre, dvs ens tilltro till ens förmåga att prestera. Det är viktigt att förstå skillnaden på dessa två då en kan ha låg självkänsla, men gott självförtroende, vilket inte är att förväxla.

När tjejerna uttrycker att de vill höja sin självkänsla handlar det om att de vill förbättra sin relation till sig själva. Inget är viktigare än relationen till en själv. Trots detta lägger de flesta ofantligt mycket mer tid på att lära känna omgivningen med dess förväntningar och värderingar än sig själva för att kunna passa in. Detta bidrar till att alltför många inte tycker att de duger som de är, inte vet vilka de är och inte kan stå upp för sig själva. Så hur hänger detta ihop med sexualitet och relationer?

En tjej som arbetade aktivt med att höja självkänslan uttryckte ”vem är jag till att säga nej. Vill han ha sex med mig får han väl ha det.” Hon kände inte att hennes kropp tillhörde henne, vilket gjorde att vem som helst när som helst kunde göra anspråk på henne. Hon såg inte sitt eget värde och kände inte att hennes kropp var hennes egen. Hon är tyvärr inte unik! När hon höjde sin självkänsla och såg sitt värde, kunde hon sätta gränser för sig själv och mot andra. En annan tjej berättade att hennes pojkvän pushade henne till att de skulle ha sex för hans vänner retade honom. Vännerna sade att hon var en nunna. Men, som hon sa, ”så fort vi kommer att ha sex kommer jag att bi kallad för hora av dem.” Det krävdes en stark självkänsla hos tjejen för att kunna känna efter vad hon själv ville och våga agera på det.

Alltför många av de tjejer och kvinnor jag möter har haft sin första sexuella upplevelse mot sin vilja eller och under inflytande av alkohol, blivit utsatta för sexuella trakasserier och våldtäkter. Detta påverkar såklart många gånger bilden av ens sexualitet och ens värde negativt. Gemensamt är att tjejerna inte får äga sin sexualitet. De förväntas ställa upp och att knipa ihop. De förväntas absolut inte onanera, vara kåta, vilja ha samlag, anmäla om det inte är samtycke, säga nej när de inte önskar etc. Skuld, skam och ansvar läggs på tjejerna. Många gånger inser de inte att det är en våldtäkt de utsatts för och bär hemligheten djupt inom sig.

En 14 årig tjej blev utsatt för en av de få våldtäkter som alla skriver under på är en definierad våldtäkt, dvs en överfallsvåldtäkt av en okänd man. Detta resulterade i att hon inte längre var oskuld och hon blev gravid. Hon anmälde våldtäkten. Trots detta tog det inte lång tid förrän andra tyckte att hon borde vara över det och inte må dåligt över det längre. Hon började även få anklagelser och sneda blickar på sig. Frågor såsom ”varför gick du där när det var mörkt? Varför svarade du på hans fråga om vad klockan var etc?” I slutändan blev mannen utsläppt från häktet och tjejen ville flytta från staden för att slippa stöta på sin förövare. Hon fick bära skulden av vad han hade utsatt henne för då hon på något sätt borde ha kunnat undvika våldtäkten genom att inte vara ute och inte prata. Jag fylls av en sådan ilska under vilka förutsättningar vi lever i detta samhälle och jag ser dagligen hur detta drabbar våra tjejer negativt.

Sex och lust skall få bäras av alla och likaså rätten till sin egen kropp och sitt eget ja eller nej! Så självklart!

freezone.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar